Sunday , 9 August 2020
Home » Научи повече за.. » 9-те най-вредни за сърцето храни
вредни за сърцето храни

9-те най-вредни за сърцето храни

Обичате сърцето си? Искате да запазите сърдечно-съдовата система здрава за дълги години? Има много неща, които може да направите… и неща, от които да се въздържате. Като например храната.

За по-здраво сърце дръжте тези храни извън пазарската количка и диетата си. Запазете ги за по-редки, “специални” случаи и използвайте здравословни заместители. Е, да започваме нашата негативна класация.

 

Бургери от бързо хранене

Мненията за това дали наситените мазнини водят до сърдечни заболявания, не са категорични. Когато е приемано умерено, висококачественото говеждо месо може дори да е полезно за сърцето. Това казва д-р Реджина Друз, професор по кардиология.

Но като цяло, добавя “Наститените мазнини от животни, особено щом са консумирани с въглехидрати, имат вреден ефект върху сърцето”. Избягваайте на ресторанти за бързо за хранене. Те често използват нискокачествени съставки и нерздравословни методина готвене.

Обработени и сушени меса

Сушените и обработени меса (като бекон и наденица) също може да съдържат много наситени мазнини. Но не става въпрос само за мазнини. Дори и “по-леките” месни продукти обикновено са с много сол. А както знаем, натрият в нея е сред причинителите на високо кръвно налягане. Според Американската сърдечна асоциация, само 5-6 резена деликатесно месо съдъжат почти половината от дневната доза натрий.

Пържени храни

Няколко проучвания са свързали консумацията на пържени храни (включително и любимите ни картофки) с повишен риск от сърдечни заболявания. Стандартните методи на пържене водят до образуване на транс-мазнини. Те повишават нивата на лошия холестерол и понижават добрия.

Разбира се, има значение и начинът на пържене. Зехтинът и други здравословни заместители са добри за организма. “Ако пържите зеленчуци у дома и ползвате зехтин или кокосово масло, няма нищо лошо в това”, казва д-р Друз.

Бонбони и сладки

От много години насам мазнините са определяни като основен виновник за сърдечно-съдови заболявания. Но един доклад от миналата година, публикуван в JAMA Internal Medicine, разкрива интересни факти. Според него тези вярвания за мазнините често са разпространявани от проучвания, финансирани от захарната индустрия.

Днес експертите смятат, че приемът на храни с много захар е също толкова голяма заплаха за затлъстяването, високия холестерол и диабета. А всички те са рискови фактори за сърдечни заболявания.

“Дебатът в кардиологията се е изместил от наситените мазнини и холестерола към захарта”, казва Друз. “Ако трябва да кажа една съставка, която всеки със заболявания на сърцето да избягва, това е добавената захар. Във всякакви форми”.

Газирани напитки и подсладени сокове

За много хора най-големият източник на захар не са храните, а напитките. Скорошни проучвания сочат, че 60% от децата, 54% от мъжете и 45% от жените са пили поне една кола или друга подсладена напитка всеки ден между 2011 и 2014 година.

Подсладени зърнени храни

Дори храни, които изглеждат като полезни, може да са пълни със захар. Такива например са зърнените закуски. “Приемането на рафинирани въглехидрати сутринта може да създаде възпаление и ще накара кръвната захар да се покачва и сваля постоянно. Така ще имате нужда от още захар през деня”, казва д-р Друз. Вместо това тя препоръчва плод с яйце или препечена филия за закуска.

Бисквити и сладкиши

Повечето печени продукти – особено тези в търговската мрежа – са пълни със захар и обикновено са направени с наситени мазнини (като краве масло или палмово масло) или транс-мазнини (като частично хидрогенирано растително масло). Тоест в любимите ни сладкиши има двете съставки, които са най-големия враг на сърцето.

Маргарин

Има място за дебат относно сърдечно-съдовите рискове, свързани с наситени мазнини.  Но за транс-мазнините положението е по-различно… и по-категорично. Храните с тях определено повишават риска от заболяване.

Транс-мазнините често се срещат в твърди маргарини (често рекламирани като здравословни заместители на маслото). За да се предпазите, избирайте мек маргарин… или при възможност зехтин.

Пица

След колбасите и сушените меса, пицата се класира на второ място при най-солените храни (класацията е на Американската сърдечна асоциация). Съдържанието на натрий в нея – а също и на наситените мазнини – се покачва доста, ако настържете сирене или добавите топинг от месо.

 

Сякаш изредихме почти всички храни… но не унивайте. Парче пица или една-две сладки няма да навредят кой знае колко. Важното е да приемате всичко с мярка и да го съобразявате според нуждите на организма си. Съветвайте се с лекар, ако имате притеснения за сърцето си.

Обичате сърцето си? Разгледайте нашите лекарства за сърдечно-съдова система.

 

Източник: health.com

Прочети също

ROVATEN-3D-2

Роватен – по-бързо възстановяване след химио и лъчетерапия

ROVATEN е нова хранителна добавка, която намалява страничните ефекти от лечение с лъчетерапия и химиотерапия ...